Saturday, January 25, 2020
Classical vs. Operant Conditioning :: essays research papers
Learning Thoughts on Learning ââ¬Å"Learning is not compulsory. Neither is survival.â⬠ââ¬âà à à à à W. Edwards Demming ââ¬Å"Education is what survives when what has been learned has been forgotten.â⬠ââ¬âà à à à à B.F. Skinner ââ¬Å"I am always doing that which I cannot do, in order that I may learn how to do it.â⬠ââ¬âà à à à à Pablo Picasso What is Learning? A relatively permanent change in behavior that results from experience Types of Learning â⬠¢Ã à à à à Classical conditioning â⬠¢Ã à à à à Operant conditioning â⬠¢Ã à à à à Cognitive and social learning Classical Conditioning: Examples â⬠¢Ã à à à à Sound of a dentistââ¬â¢s drill: sweaty palms â⬠¢Ã à à à à Smell of momââ¬â¢s perfume: smiling â⬠¢Ã à à à à Sight of certain restaurant: nausea â⬠¢Ã à à à à Noise of a can opener: cat comes running â⬠¢Ã à à à à Smell of a hospital: weakened immunity Classical Conditioning â⬠¢Ã à à à à Discovered (accidentally) by Ivan Pavlov Pavlovââ¬â¢s Observation â⬠¢Ã à à à à Studied digestion in dogs Pavlovââ¬â¢s Experiment: Phase 1 â⬠¢Ã à à à à Food (US): salivation (UR) ââ¬âà à à à à Reflexive response â⬠¢Ã à à à à Tone (CS): nothing (CR) Pavlovââ¬â¢s Experiment: Phase 2 â⬠¢Ã à à à à CS is repeatedly paired with the US ââ¬âà à à à à A tone is sounded before the food is presented Pavlovââ¬â¢s Experiment: Phase 3 â⬠¢Ã à à à à Eventually, the CS elicits a new CR ââ¬âà à à à à Hearing the tone by itself causes salivation Classical Conditioning: Conditioned Emotional Response â⬠¢Ã à à à à Avoidance learning â⬠¢Ã à à à à Conditioned phobias ââ¬âà à à à à Little Albert Classical Conditioning â⬠¢Ã à à à à Extinction â⬠¢Ã à à à à Spontaneous recovery Classical Conditioning â⬠¢Ã à à à à Stimulus generalization â⬠¢Ã à à à à Stimulus discrimination Higher Order Conditioning â⬠¢Ã à à à à Pair CS1 with a new CS2 â⬠¢Ã à à à à CS2: CR â⬠¢Ã à à à à But, CR will be weaker Classical Conditioning Applied â⬠¢Ã à à à à Drug overdoses â⬠¢Ã à à à à Smoking: environmental cues â⬠¢Ã à à à à Systematic desensitization â⬠¢Ã à à à à Advertising: sex appeal â⬠¢Ã à à à à Taste aversion â⬠¢Ã à à à à Conditioning and the immune system Types of Learning â⬠¢Ã à à à à Classical Conditioning â⬠¢Ã à à à à Operant Conditioning â⬠¢Ã à à à à Cognitive and Social Learning Operant Conditioning: Examples â⬠¢Ã à à à à Tantrums are punished: fewer tantrums â⬠¢Ã à à à à Tantrums bring attention: more tantrums â⬠¢Ã à à à à Slot machine pays out: gamble more â⬠¢Ã à à à à Reward dog for sitting: dog is likely to sit Operant Conditioning â⬠¢Ã à à à à Thorndikeââ¬â¢s puzzle box ââ¬âà à à à à Law of Effect: actions that have positive outcomes are likely repeated â⬠¢Ã à à à à Skinner box Operant Conditioning: Principles â⬠¢Ã à à à à Stimulus-Response â⬠¢Ã à à à à Reinforcement ââ¬âà à à à à Positive reinforcement ââ¬âà à à à à Negative reinforcement Effective Punishment â⬠¢Ã à à à à Should be ââ¬âà à à à à Swift ââ¬âà à à à à Consistent ââ¬âà à à à à Appropriately aversive â⬠¢Ã à à à à Challenges ââ¬âà à à à à Physical punishment may be imitated ââ¬âà à à à à May fear the person who punishes â⬠¢Ã à à à à Most effective when paired with reinforcers Reinforcement â⬠¢Ã à à à à Primary reinforcers â⬠¢Ã à à à à Secondary reinforcers â⬠¢Ã à à à à Behavior modification â⬠¢Ã à à à à Immediate versus delayed reinforcement Beyond Basic Reinforcement â⬠¢Ã à à à à Generalization â⬠¢Ã à à à à Discrimination ââ¬âà à à à à Discriminative stimulus â⬠¢Ã à à à à Extinction â⬠¢Ã à à à à Spontaneous recovery
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